Tel: 62/284-043    Mobil: 70/330-4898    iskola@domaszeksuli.com    Nyitva: 7:00 - 18:00

Józsáné Bánhidi Márta Intézményvezető interjú

„Fontos, hogy diákjaink olyan képességek birtokába kerüljenek, amit máshol nem biztos, hogy megkapnak” – Interjú Józsáné Bánhidi Márta igazgatóval

Igazgató asszony 15 éve vezeti a Domaszéki Bálint Sándor Általános Iskolát. Mit sikerült felépíteni ennyi idő alatt?

Azt gondolom, hogy egy stabil tanári csapatot mindenképpen. Az azt megelőző időben néhány év alatt közel húsz pedagógus jött-ment. Az elmúlt tíz évben szinte csak amiatt ment el valaki, ha szült vagy GYES-en lévő kolléganőt helyettesített. Azt gondolom, jól kiismertük egymást, és nagyon jól tudunk egymásra támaszkodni. Amikor átvettem az iskola vezetését, azt akartam, hogy nagyobb rend legyen. Én inkább az intézményvezetésnek az iskolásabb részét, a szabályokat akartam tartani, hogy az iskolának a normális működéséhez, ami szükséges, azt csináljuk meg. A tantermekben egyébként korábban sem volt gond, mindig is színvonalas oktatás folyt Domaszéken. A tankerületek előtti időkben, amikor még a homokhátsági iskolákkal ápoltunk szorosabb kapcsolatot, mindig az élvonalban voltunk teljesítmény tekintetében. Éppen ezért, erre építve kezdtünk el egyre több figyelmet és erőforrást összpontosítani a tehetséggondozásra és a tanulmányi versenyeken való részvételre, és úgy gondolom, ezt mindenki komolyan veszi.

JBM

Hogyan zajlik a tehetséggondozás az iskolában?

Azokat a diákokat, akiknek van ambíciója ebbe az irányba, a szaktanár az adott tantárgyból menedzseli, felkészíti, viszi, segíti. Ezen felül minden évben 15-20 gyermeket kiemelünk, és egy egész éves program, általában 30 foglalkozás keretében külön is foglalkozunk velük, felkészítjük őket. Ez az egyik oldala, a másik pedig a tényleges tantárgyi versenyeztetés, amikor vannak matematika, fizika, természettudományi, nyelvi versenyek. Ezek jellemzően a Kazinczy szép kiejtés, Simonyi helyesírási, vagy a Zrínyi matematika versenyek. De részt veszünk a Bolyain, ami csapatverseny – ezen épp most egy csapatunk bejutott az országos döntőbe –, illetve a Varga Tamás matematika versenyen is kifejezetten eredményesen szokott szerepelni iskolánk, mely a 7-8. osztályosoknak szól, hogy csak néhányat említsek. Ez nekünk fontos, és a diákjaink is olyan képességek birtokába kerülnek, amit máshol nem biztos, hogy megkapnak. Természetesen vannak más iskolák is, ahol odafigyelnek erre, de sok, köztük megyeszékhelyi iskola versenyzőivel például sohasem találkozunk.

A tankerületek kialakításával a Domaszéki Bálint Sándor Iskola a szegedi iskolákkal közös irányítás alá került. Mi az, amiben más, mint a szegedi intézmények?

Ez egy családias iskola, mindenki ismer mindenkit. Viszonylag kis létszámú osztályok vannak. Azt gondolom, hogy nagyon sok tanuló számára ez előnyös, ahogyan az is, hogy helyben vagyunk. Itt vannak a barátai a gyerekeknek, innen jöttek az óvodából, és ez egy nagy könnyebbség tud lenni a gyerekek számára is az iskolakezdésnél, hogy ismeri a kis padtársát vagy osztálytársait. Nyilván itt is vannak különbségek, de azért mégis mindannyian domaszéki gyerekek. Tanítás után tudnak találkozni vagy együtt mennek haza, egy olyan közösséget tudnak építeni, amit iskolán kívül is fenn tudnak tartani. Teszem azt, a városba bejáró diákok vasárnap délután nem biztos, hogy átmennek az osztálytársakhoz vagy szombat délután együtt tudnak biciklizni. Ezek a kapcsolatok nem alakulnak ki egymás között vagy sokkal lazábbak lesznek. Azt gondolom, hogy a továbbtanulási mutatóink is jók, minden évben bejutunk neves gimnáziumokba is, ahol tanulóink abszolút megállják a helyüket. A Radnóti Miklós Gimnáziummal például intézményes szinten is jó a kapcsolatunk, évről-évre kapunk tőlük visszajelzéseket, amelyek megerősítik ezt a tapasztalatot.

Hamarosan megkezdődik a beiratkozás, zajlanak az iskolába csalogató programok szerte az országban. Milyen oktatói és iskolai környezet várja a domaszéki diákokat?

Oktatóinkat tekintve 100%-os a szakos ellátottság. A végzettség az egy alap, hogy meg kell lennie, de nagyon örülünk annak, ha valaki elvégez plusz szakot. Most például van egy kolléganő, aki kémia szakosként került ide, de végzi az egyetemet matematikából. Jelenleg nyolc olyan kollégánk van, aki egyetemen szerezte tanári képesítését. Odafigyelünk arra is, hogy a reál és humán tantárgyak oktatása minden évfolyamon kiegyensúlyozott legyen. Fontosnak tartjuk, hogy iskolánkban korszerű környezet fogadja a tanulókat. Évekkel ezelőtt egy pályázat keretében modern számítógépekkel szereltük fel számítástechnika termünket, valamint interaktív táblákkal a tantermeket. Ezt az eszközt úgy kell elképzelni, mint egy okostelefont vagy tabletet, ami segít a tanulókhoz közelebb hozni a tananyagot, interaktív feladatok segítségével. Tapasztalataim szerint az oktatói munkát és a tanulmányi versenyekre való felkészítést is nagyban segítik ezek az eszközök.

20 éve művészeti iskola a domaszéki. Milyen lehetőségeket foglal ez magában?

Megközelítőleg a diákok a fele aktív tanulója a művészeti iskolának. Három terület van: a táncos, képzőművész és zenész. A néptánc az egy fix és abszolút kiegyensúlyozott része. Már egyetemet is elvégzett, dolgozó diákok járnak vissza néptáncolni. Már semmi kötelezettségük nincs benne, nincsenek beiratkozva, de mégis járnak és a közösséget alkotják. A művészeti iskola egyébként nem kötelező, ezt mindig elmondjuk a nyílt napokon, de van szülő, aki már úgy érkezik, hogy ha jön a gyereke, akkor például társastáncra szeretne járni. Ennek persze örülünk. De a művészeti iskolán túl kiváló lehetőségek vannak a gyerekek számára a sportban is, például a fociban vagy az atlétikában, amelyben diákolimpiák rendszeres résztvevői vagyunk. De említhetném a judót vagy a grundbirkózást is. Igyekszünk együttműködni a külső sportegyesületekkel is, hogy ha a gyerek sportolni szeretne, akkor megadjuk számára a lehetőséget.

Napjainkban jellemző, hogy a szülők több figyelmet fordítanak a gyermekek iskolai munkájára. Tapasztalatai szerint hogyan érinti ez a szülő-tanár kapcsolatot?

Ezt mi is tapasztaljuk, és ez egy pozitív irány. Szerencsére a technika, a kommunikációs eszközök segítségünkre vannak ennek a fenntartásában. Igyekszünk olyan eseményeket létrehozni, amelyeken a szülők is részt vehetnek. Egyrészt ismertetjük velük az iskolát, ami nyitott könyv előttük. Én szoktam szülői munkaközösségi megbeszélést tartani év elején és év közben is, de minden osztályfőnök létrehozza a közösségi platformon az osztálycsoportot, amelyben aktívan részt is vesznek a szülők. Ezeknek köszönhetően, mondhatni napi szintű a kommunikáció.

Ha már együttműködés: a településvezetéssel is köztudottan jó viszonyt ápol az iskola. Hogyan jellemezné ezt a partnerséget?

Úgy gondolom, hogy kiemelkedő. Bár a tankerületek kialakítása óta az iskola nem az önkormányzat irányítása alá tartozik, mégis úgy érezzük, hogy továbbra is sajátjaként gondoskodik az intézményről. A magunk részéről is igyekszünk együttműködni, például a települési rendezvényekre, ünnepségekre mindig színvonalas műsorokkal készülünk, hiszen egy településért vagyunk és ezzel a partnerséggel egymást erősítjük.